Zvládání neformální komunikace

Představme si velkou firmu, která má samozřejmě formálně danou strukturu. Víme, kdo v ní velí a kdo má naopak poslouchat. Podle toho se sebou také zaměstnanci firmy komunikují. Ve chvíli, kdy se sejdou kolegové v kuřárně nebo kuchyňce, už je situace jiná. „V neformální komunikaci se nám objevují úplně jiní vůdcové a jiné hodnoty. Jsou lidé, kteří umí ovlivnit přemýšlení ve firmě a nemusí to být top management,“ říká Poucha v pořadu Show me the money.

V takové chvíli je pak podle Pouchy nebezpečné, pokud mají tito lidé špatné nebo polovičaté informace, popřípadě je chtějí záměrně překroutit. Špatná neformální komunikace pak může stát firmu i velké peníze. „Hezkým příkladem může být aktuální téma OKD. OKD v dobách, kdy se začalo řešit, že velice výrazně klesaly ceny uhlí a začalo se řešit, že firma může mít jisté problémy, tak kdo na tom reálně nejvíc prodělal, byli zaměstnanci, kteří řešili v pracovní době tyto věci. Velice razantně se zvedla úrazovost, produkce a produktivita práce. V celé řadě těchto indikátorů se to pak promítlo velice výrazně i do peněz, které firma mohla generovat,“ vysvětloval Poucha.

Přestože může neformální komunikace stát firmu spoustu problému a peněz, tak je podle ředitele Marketingového institutu pro firmu i nesmírně důležitá. Je proto důležité se o ní zajímat a své zaměstnance pravidelně o dění ve firmě informovat. „Reálně pokud zaměstnanci nedám dostatečné množství informací, tak si je domyslí. Musíme na to doopravdy dávat velký pozor, abychom říkali správné informace, co možná nejvíc úplné,“ řekl Poucha.

Ten nejdůležitější bod, jak mohou firmy předejít špatné neformální komunikaci, tkví zejména ve zpětné vazbě. Zaměstnanci podle Pouchy musí mít prostor a možnost zeptat se a sdělit své připomínky. „Společnost, která se věnuje interní komunikaci si může o 20 až 30 procent zvednout ziskovost. Vedle toho, je tam celá řada dalších indikátorů, která přináší to, že je komunikace efektivní. Spokojení zaměstnanci…Skoro 40 procent nižší absence, pokud je komunikace otevřená. Fluktuace je u velkých firem o třetinu menší, u malých firem, kde je rodinnost důležitá, je to 65 procent. O 40 procent méně vad v práci. To vše jsou věci, které se na peníze dají velmi snadno přepočítat,“ uvedl.

Zdroj: https://www.zet.cz/tema/neformalni-komunikace-vyrazne-ovlivnuje-chod-firmy-je-dulezite-ji-vnimat-9710

Odebírejte naše novinky

Přidejte se k nám a žádná plánovaná akce Vám neunikne!

Plně respektujeme nařízení GDPR. Popis způsobu našeho chování najdete v patičce

 

-Děkujeme.