Patří vášeň do businessu?
Snídaně C-level – Patří vášeň do businessu?
Na C-levelu v září jsme otevřeli lehce „batikované“ téma vášní. Na snídani se sešly téměř dvě desítky členů boardů, majitelů firem a top manažerů, aby si popovídali o tom, jak je pro ně samotné vášeň v práci důležitá a jaké může mít businessové návaznosti. Protože kde jinde, než v C-levelu mají lidé příležitost něco změnit? Dělat projekty, které je baví a které reálně firmu někam posouvají?
Teoretický úvod s přesahem do diskuse s ostatními účastníky snídaně tentokrát udělal Peter Bečár ze společnosti Crowdberry s.r.o. Peter povyprávěl o tom, jak pomáhal budovat P3 boxy v ČR – jak se sám pro daný projekt nadchl a jak se mu podařilo přenést svou vášeň i na ostatní, kteří museli pochopit, k čemu tento produkt vlastně slouží a jak může ostatním pomáhat. V práci, jako je tahle, podle něj často člověk narazí na boj se stereotypy. Proto je potřeba hned na začátku položit si jasný cíl – jasně si říci, co je to, to bychom chtěli vidět na konci hry.
Aby byl člověk vůbec schopný pracovat v korporaci, musí si podle Petera najít určitý balance. Balanc mezi politikařením, KPIs, rutinou, stereotypy, velikostí společnosti na jedné straně a tím co ho skutečně na práci baví na straně druhé. A právě sem, mimo jiné, patří ta vášeň!
Každý z nás si pak musí tuto vášeň najít. Co ale dělat, když nás položky na levé straně svazují a nedovolí nám dělat to, co opravdu chceme? Podle Petera je občas potřeba Jít na hranu, nemít strach ze zítřka, nebát se udělat něco, o čem jsem přesvědčený, že je pro firmu dobré, i za cenu, že s tím korporace nebude souhlasit.
Následovala diskuse s ostatními účastníky snídaně:
Jana Grigová, Schindler
- Vášeň je důležitá a na ní se nabalují další a další věci
- Je důležitá i na osobní rovině – to je totiž to, co například konkrétně nás odlišuje od konkurence – to, jak to naše lidi baví, jak to prodávají, jak tu práci dělají
- Dost pomáhá, když je manažer, ideálně celé vedení inspirátorem – ukazuje lidem směr a ostatní za ním rádi jdou
- Je potřeba do toho přinést lidskost a ke každému zákazníkovi přistoupit individuálně
František Olbert , Vltava Labe Media
- Důležitá je správná komunikace – potřebovali jsme vymyslet nový event, který by více motivoval naše obchodníky – vymysleli jsme setkání s hejtmanem
- Postupně jsme dávali všem vědět – nejen, že projekt běží, ale i o co v něm vlastně jde – sdíleli jsme konkrétní zkušenosti a tím motivovali i ostatní.
Jaroslav Fabian, Eset
- Je dobré mít možnost doopravdy promluvit s majitelem
- Ve 28 jsem měl možnost vypovědět 3500 smluv a vybudovat nové strategické podmínky a v tu dobu mě vůbec nenapadlo, že bych nesměl
- Nyní máme super moderní prostředí, ale nikoho vůbec nenapadne, že může přeskočit osm příček, dát si schůzku s jednatelem a říct mu, že se něco dělá špatně. Problém je, že by to navíc nejspíš tento nový management ani nedal
- Je proto potřeba přiblížit lidem – u nás jsme natočili dokument o zakladatelích Esetu – byl to dokument, který měl nejen předat příběh firmy, ale motivovat zaměstnance k tomu něco udělat a změnit. Ne jen plnit KPIs
- Problém je, že tam ta vášeň chybí. Majitelé už tam nejsou a většina lidí ji má spíše z dřívějška.
David Bytriczky, Creative Dock
- Příběh je důležitý, ale u řady firem to není jednoduché
- Je důležité, když lidé produktu věří, produkt jim dává smysl, proto to dělají rádi, je tam ta vášeň, nejde jen o peníze
- Je potřeba mít podporu i v zakladatelích, musí to jít od nich
Pavel Kuhn, Home Credit
- Vášeň musí mít každý v sobě – manažeři by si potom k sobě měli vybírat ty, kteří to mají stejně. Potom to může fungovat úplně jinak.
Filip Líbal, Proboston s.r.o.
- Pohánění a passion je i sebe motivace, vytváření výzev
- Důležitá je pro zaměstnance pochvala- nicméně i ta může být dvousečná – my jsme to měli přímo jako příkaz –měli jsme šikovnou kolegyni, pořád jsme jí chválili, až nám odešla
- Největší problém boardu je to, že lidem nenaslouchají
- Měli by s nimi mluvit, dobré jsou například kvartální výzvy – přijď s tím, co chceš za kvartál dosáhnout – je tady vidět ta motivace – sednout si, udělat check list a vidět, kam se člověk posunul
Peter Bečár, Crowdberry
- Buďme normální – buďme jak děti – pokud se hádáme, musíme se také chválit, buďme sami sebou
- Buďte s těmi lidmi a poslouchejte je
Jana Grigová, Schindler
- Ano, ale je i potřeba si někdy říct, že se něco nepovedlo
Jaroslav Fabian, Eset
- Člověk se taky musí učit. Jakmile má pocit, že už se neučí nic nového, odejde
- Bylo by dobré, mít i tohle v KPIs
Shrnutí od Tomáše Pouchy
- Peter na začátku mluvil o boji se stereotypem, neexistoval klient, bylo to celé o puštění vášně do lidí, integrační pocit, komunita, prostředí, vidět to v širším kontextu a muselo se to lidem přeložit a tím v nich vášeň zapálit
- V řadě firem se věci řeší potichu a tajně, je zde strach ze zítřka, je potřeba mít tu passion a balanc
- Centrála zlobí, z ní má jít vášeň, stačí pak být její součástí
- Důležitý je příběh firmy, důvěryhodnost, skutečný, reálný obsah, lidskost
- Všichni zároveň potřebují vědět, kam to vše směřuje
- Kultura je stěžejní, vize mise a hodnoty nesmí být jen slova, ale musí se to v lidech zapálit