Patří vášeň do businessu?

Snídaně C-level – Patří vášeň do businessu?

Na C-levelu v září jsme otevřeli lehce „batikované“ téma vášní. Na snídani se sešly téměř dvě desítky členů boardů, majitelů firem a top manažerů, aby si popovídali o tom, jak je pro ně samotné vášeň v práci důležitá a jaké může mít businessové návaznosti. Protože kde jinde, než v C-levelu mají lidé příležitost něco změnit? Dělat projekty, které je baví a které reálně firmu někam posouvají?

Teoretický úvod s přesahem do diskuse s ostatními účastníky snídaně tentokrát udělal Peter Bečár ze společnosti Crowdberry s.r.o. Peter povyprávěl o tom, jak pomáhal budovat P3 boxy v ČR – jak se sám pro daný projekt nadchl a jak se mu podařilo přenést svou vášeň i na ostatní, kteří museli pochopit, k čemu tento produkt vlastně slouží a jak může ostatním pomáhat. V práci, jako je tahle, podle něj často člověk narazí na boj se stereotypy. Proto je potřeba hned na začátku položit si jasný cíl – jasně si říci, co je to, to bychom chtěli vidět na konci hry.

Aby byl člověk vůbec schopný pracovat v korporaci, musí si podle Petera najít určitý balance. Balanc mezi politikařením, KPIs, rutinou, stereotypy, velikostí společnosti na jedné straně a tím co ho skutečně na práci baví na straně druhé. A právě sem, mimo jiné, patří ta vášeň!

Každý z nás si pak musí tuto vášeň najít. Co ale dělat, když nás položky na levé straně svazují a nedovolí nám dělat to, co opravdu chceme? Podle Petera je občas potřeba Jít na hranu, nemít strach ze zítřka, nebát se udělat něco, o čem jsem přesvědčený, že je pro firmu dobré, i za cenu, že s tím korporace nebude souhlasit.

Následovala diskuse s ostatními účastníky snídaně:

 

Jana Grigová, Schindler

  • Vášeň je důležitá a na ní se nabalují další a další věci
  • Je důležitá i na osobní rovině – to je totiž to, co například konkrétně nás odlišuje od konkurence – to, jak to naše lidi baví, jak to prodávají, jak tu práci dělají
  • Dost pomáhá, když je manažer, ideálně celé vedení inspirátorem – ukazuje lidem směr a ostatní za ním rádi jdou
  • Je potřeba do toho přinést lidskost a ke každému zákazníkovi přistoupit individuálně

František Olbert , Vltava Labe Media

  • Důležitá je správná komunikace – potřebovali jsme vymyslet nový event, který by více motivoval naše obchodníky – vymysleli jsme setkání s hejtmanem
  • Postupně jsme dávali všem vědět – nejen, že projekt běží, ale i o co v něm vlastně jde – sdíleli jsme konkrétní zkušenosti a tím motivovali i ostatní.

Jaroslav Fabian, Eset

  • Je dobré mít možnost doopravdy promluvit s majitelem
  • Ve 28 jsem měl možnost vypovědět 3500 smluv a vybudovat nové strategické podmínky a v tu dobu mě vůbec nenapadlo, že bych nesměl
  • Nyní máme super moderní prostředí, ale nikoho vůbec nenapadne, že může přeskočit osm příček, dát si schůzku s jednatelem a říct mu, že se něco dělá špatně. Problém je, že by to navíc nejspíš tento nový management ani nedal
  • Je proto potřeba přiblížit lidem – u nás jsme natočili dokument o zakladatelích Esetu – byl to dokument, který měl nejen předat příběh firmy, ale motivovat zaměstnance k tomu něco udělat a změnit. Ne jen plnit KPIs
  • Problém je, že tam ta vášeň chybí. Majitelé už tam nejsou a většina lidí ji má spíše z dřívějška.

David Bytriczky, Creative Dock

  • Příběh je důležitý, ale u řady firem to není jednoduché
  • Je důležité, když lidé produktu věří, produkt jim dává smysl, proto to dělají rádi, je tam ta vášeň, nejde jen o peníze
  • Je potřeba mít podporu i v zakladatelích, musí to jít od nich

Pavel Kuhn, Home Credit

  • Vášeň musí mít každý v sobě – manažeři by si potom k sobě měli vybírat ty, kteří to mají stejně. Potom to může fungovat úplně jinak.

Filip Líbal, Proboston s.r.o.

  • Pohánění a passion je i sebe motivace, vytváření výzev
  • Důležitá je pro zaměstnance pochvala- nicméně i ta může být dvousečná – my jsme to měli přímo jako příkaz –měli jsme šikovnou kolegyni, pořád jsme jí chválili, až nám odešla
  • Největší problém boardu je to, že lidem nenaslouchají
  • Měli by s nimi mluvit, dobré jsou například kvartální výzvy – přijď s tím, co chceš za kvartál dosáhnout – je tady vidět ta motivace – sednout si, udělat check list a vidět, kam se člověk posunul

Peter Bečár, Crowdberry

  • Buďme normální – buďme jak děti – pokud se hádáme, musíme se také chválit, buďme sami sebou
  • Buďte s těmi lidmi a poslouchejte je

Jana Grigová, Schindler

  • Ano, ale je i potřeba si někdy říct, že se něco nepovedlo

Jaroslav Fabian, Eset

  • Člověk se taky musí učit. Jakmile má pocit, že už se neučí nic nového, odejde
  • Bylo by dobré, mít i tohle v KPIs

Shrnutí od Tomáše Pouchy

  • Peter na začátku mluvil o boji se stereotypem, neexistoval klient, bylo to celé o puštění vášně do lidí, integrační pocit, komunita, prostředí, vidět to v širším kontextu a muselo se to lidem přeložit a tím v nich vášeň zapálit
  • V řadě firem se věci řeší potichu a tajně, je zde strach ze zítřka, je potřeba mít tu passion a balanc
  • Centrála zlobí, z ní má jít vášeň, stačí pak být její součástí
  • Důležitý je příběh firmy, důvěryhodnost, skutečný, reálný obsah, lidskost
  • Všichni zároveň potřebují vědět, kam to vše směřuje
  • Kultura je stěžejní, vize mise a hodnoty nesmí být jen slova, ale musí se to v lidech zapálit

Odebírejte naše novinky

Přidejte se k nám a žádná plánovaná akce Vám neunikne!

Plně respektujeme nařízení GDPR. Popis způsobu našeho chování najdete v patičce

 

-Děkujeme.