Obrázky taky můžou fungovat..

Minikonference – Obrázky taky můžou fungovat…

Tentokrát jsme se na minikonferenci Marketingového institutu podívali na nejúspěšnější komunikační kampaně poslední doby – u nás i v zahraničí. Probrali jsme proč a jak zafungovaly, čím se měřil úspěch a jakou roli v nich hrály další vstupující strany jako napříklady agentury, kreativci, stratégové a výzkumníci. Konkrétní příklady a postupy nám ukázali René Jež, ředitel festivalu Cannes in Prague, Jan Binar, CEO v McCANN Prague a Aleš Vyhlídal, strategic planer v McCANN.

Jako první vystoupil René Jež, který hned na úvod upřesnil, co vlastně znamená slovo kreativita. Zatímco velká část lidí si pod ním představí konkrétní spot, inzerát, nebo post na sociálních sítích, je potřeba dívat se trochu dál. Dobrý nápad, tvůrčí proces, ztvárnění nápadu – to vše se pod tímto pojmem skrývá. Jedná se o DOVEDNOST dívat se na věci jinak, být originální, DĚLAT věci jinak. To je to, co je její hlavní přidaná hodnota. Zároveň je to něco, co velmi dobře byznysově funguje, a co posouvá společnost dál. Proč tedy tak málo společností kreativce a agentury využívá? Podle Reného je to především strach. Nedostatek odvahy vsadit na něco, co stojí peníze, strach riskovat vlastní židli, strach věřit kampani a strach věřit, že nám přinese to, co od ní skutečně očekáváme.

Co podle Reného určuje reálnou hodnotu kampaní?

  • Originalita
    • Neustále roste množství sdělení a informací, které se na nás valí, spoustu z nich vypínáme a nevnímáme je. Aby k nám komunikace pronikla, musí nás informace zneklidnit.
  • Angažovanost
    • Naše komunikace musí být taková, aby se lidí dotkla, aby s nimi zarezonovala, pak se o to budou zajímat – potřebujeme mít silný vnitřní vztah
  • Exekuce
    • Skvělý nápad, skvělá myšlenka jsou důležité, pokud jí ale nedokážeme dobře udělat, nebude fungovat.

Důležité je také budování vztahu k značce. Pokud jsou strategie postavené jen na rychlém prodeji, nebudou fungovat tolik, jako strategie dlouhodobé. To René ukázal na příkladu předvánočních kampaní značky John Lewis.

Jako druhý vystoupil Jan Binar ze agentury McCANN Prague, který říká: „Největší risk je dělat průměrnou práci. Kdo nechce riskovat, ať průměrnou práci dělá, nikdo si jí ale nevšimne a nic se nestane.“ Podle něj to nejlepší, co můžeme udělat, je UVĚŘIT agentuře. Uvěřit, že kreativní kampaně, jsou zároveň i ty efektivní.

V ČR je to podobné, jako u výše uvedeného průzkumu. Výjimečná kreativita zvyšuje šanci na mimořádně  efektivní kampaň 15x! Kampaně, které vyhrávají v soutěžích kreativity mají 60% šanci, že se umístí v soutěžích efektivity. Běžná kampaň má šanci 4%.

Jan Binar se také věnoval racionálním a emocionálním kampaním:

Co je důležité pro úspěšnou kampaň podle Jana Binara?

  • Dlouhodobé trvání
    • Je potřeba si uvědomit, že „reklamy jsou dlouhodobé investice, která dlouhodobě zhodnocují firmu“. Proto je potřeba ke krátkodobým kampaním neustále mít i ty dlouhodobé, bez nichž se značka devalvuje. Doba, po který by měl být nastaven koncept dlouhodobé kampaně, je podle Jana 3 roky.
  • Originální nápad
  • Ale i peníze
    • Je potřeba si uvědomit, že do kvalitních kampaní se musí investovat peníze. Pokud poprosíte náhodného kolemjdoucího na ulici, aby Vám zatančil Labutí jezero, nebo o to požádáte profesionálního tanečníka baletu – koho budete spíše sledovat a na vystoupení nezapomenete?
  • Dobrý tým na exekutivu
    • Je potřeba mít lidi, kteří věří tomu, co dělají a jsou schopni onen skvělý nápad i skvěle zhmotnit
  • Neotravovat lidi špatnými příběhy
  • Uvědomit si, že není třeba být první, ale být dominantní
  • Inovovat
    • Změna je v současné době jediný způsob, jak přežít. Když už ale něco děláme, je potřeba to dělat pořádně.

Posledním hostem byl strategic planner v agentuře McCANN, Aleš Vyhlídal. Ten hostům představil soutěž Effie, jejímž cílem je vyhodnocovat a odměňovat komunikační počiny, kterým se daří prokazovat efektivitu. Jeho prezentace byla plná zajímavých čísel a také praktických ukázek jednotlivých kampaní, které si odnesly ceny Effie za loňský rok.

Celé prezentace všech speakrů, plné důležitých informací, zajímavých čísel, tipů a doporučení, najdete v naší knihovně. Knihovna je zdarma pro členy Marketingového institutu. Ostatní prosím kontaktujte Stáňu Lavrovič (slavrovic@iik-mkti.cz)

Odebírejte naše novinky

Přidejte se k nám a žádná plánovaná akce Vám neunikne!

Plně respektujeme nařízení GDPR. Popis způsobu našeho chování najdete v patičce

 

-Děkujeme.