Nejsou inovace jen velký buzzword, aneb jak dělat inovace v korporaci?

To bylo hlavním tématem červnového setkání C-level MKTI. O své zkušenosti se podělil Pavel Kuhn, šéf R&D společnosti Home Credit, který se inovacím v korporacích věnuje přes pět let. Jedním z posledních projektů, na kterých se podílel, je půjčková platforma Zonky.

Pavel Kuhn věří na trendy, jako například sdílená ekonomika. Ty je třeba sledovat a předjímat. Je však třeba počítat s tím, že akceptace technologických trendů a inovací může nějakou dobu trvat.

Kuhn také upozornil, že někdy dochází k zaměňování kreativity a inovací. Zatímco kreativita nápady generuje, inovace rozšiřuje implementaci těchto nápadů. Nakonec jde o tvrdý business, kde rozhodují investoři.

Jaká je návratnost a úspěšnost různých forem inovací?

Nejkratší návratnost a největší úspěšnost bývá podle Pavla Kuhna u Business Developmentu, který by měl být běžnou součástí práce produktových managerů.

Slušnou šanci na úspěch, ale delší návratnost, mají synergické inovace, které navazují na náš business, jako například Zonky a Home Credit. Právě na tyto inovace je důležité se zaměřit.

Disruptivní inovace směřují do oblastí mimo náš business a je spíše zázrak, pokud se podaří je úspěšné implementovat. Jde o radikální změny, které překonávají stávající technologie a zcela mění trh.

Inovace: Formy a Paybeck

Business Development

●       Paybeck 1 rok

●       úspěšnost 1/3

Synergická Inovace

●       Payback 3 – 4 roky

●       úspěšnost 1/10

Disruptivní inovace

●       Payback 6+let

●       úspěšnost 1/100

Inovace uvnitř nebo s externím partnerem?

Velkou výhodou zavádění inovací ve spolupráci s externími partnery bývá rychlost, flexibilita a start-upová kultura, která přitahuje nové talenty. Know-how se však při tomto řešení nedaří stoprocentně přenést do core-businessu, což je pro firmu klíčové, a také nemá zcela pod kontrolou náklady.

Právě kontrola know-how a nákladů jednotlivých projektů je velkou výhodou interního řešení. Ve společnosti se sledují nové trendy, úspěšné modely se testují, testovací cyklus je rychlejší. Přidanou hodnotu představuje budování HR brandu korporace, která se stává atraktivním zaměstnavatelem i pro mladé, nadané specialisty.

Přes veškeré obtíže, které s sebou nesou, inovace lidi uvnitř firmy baví. Práce na zajímavých projektech velmi pozitivně působí na jejich vnitřní motivaci, a to mnohem silněji než peníze.

Jak dělají inovace v Home Creditu?

V Home Creditu neustále testují nové nápady a sledují úspěšné (převážně zahraniční) start-upy, nebojí se přitom kopírovat. Vycházejí z reálných problémů a potřeb zákazníků a produkty se snaží dostat co nejdříve na trh, i když nejsou stoprocentně hotové. Investoři chtějí vidět čísla a zákazníci novým projektům lecos odpustí. Tento postup se u Zonky vyplatil a dnes patří mezi nejoblíbenější značky ve finančním sektoru.

Zonky funguje jako peer-to-peer platforma, kdy bylo nutné komunikovat na obě strany, tedy

s klienty i investory. Investoři často fungovali jako ambasadoři, kteří pomáhali šířit povědomí o značce. Někdy také docházelo k výměně rolí a z investorů se stali klienti. Převis zájmu investorů zafungoval jako skvělý marketing.

Co jsou “bolavá místa” inovací?

  • najít ty správné lidi s potřebnými hard-skills a přesvědčit investory, aby je akceptovali
  • udržet během inovačního cyklu pozitivní “náladu” ve firmě
  • najít společnou řeč napříč celou organizací a spojit různé lidi
  • udržet ve firmě know-how získané z inovací
  • otestovat produkt co nejdříve na trhu

Co je nového v Modré pyramidě?

XY z Modré pyramidy představil novinky ve stavební spořitelně Modrá pyramida. S klienty zde dnes řeší široké spektrum otázek souvisejících s pořízením nemovitosti, od odhadu nákladů na pořízení či rekonstrukci až po life-style. Tento přístup výrazně přispívá core-businessu. Také zde se ptají klientů, co je zajímá a co potřebují.

Přijďte se inspirovat na největší vizionářskou konferenci v Evropě

Martin Holečko, spoluzakladatel Etnetera, na závěr účastníky pozval na konferenci Future Port Prague, kde se představí největších osm technologií a trendů, které hýbou světem průmyslu a podnikání. Vystoupí zde deset českých i světových spíkrů, vizionářů ve svých oborech, kteří vás provedou jejich dopadem na business.

Článek pro Marketingový institut napsala Lucie Václavková 

Odebírejte naše novinky

Přidejte se k nám a žádná plánovaná akce Vám neunikne!

Plně respektujeme nařízení GDPR. Popis způsobu našeho chování najdete v patičce

 

-Děkujeme.