Jak se žijí trendy? Inspirujme se v Číně

Setkání – Jak se žijí trendy? Inspirujme se v Číně

Na dalším setkání Marketingového institutu jsme si přestali říkat, že něco nejde, ale podívali jsme se, kde to už jde a kdo to žije, kdo s tím podniká, komu to funguje, a třeba i na to, co je možná k ničemu, ale možná… Je rozhodně spousta věcí, kterými se v Číně inspirovat není dobrý nápad, ale co se týče byznysu a technologií, byla by škoda se na nové trendy nepodívat blíž a třeba si z nich něco „neokopírovat“ i pro vlastní práci. Proto jsme se podívali na základy úspěchu s byznysem v Číně z pohledu českého podnikatele, ale i na to, jaké principy, triky nebo přístupy by se nám mohli hodit a mohli by nás v naší práci posunout o kus dál. Prostě, jak dělat věci jinak.

Hlavním hostem setkáním byl Arnošt Míček, šéf CRM a X-Sellu Homecredit China, který rozjížděl multimilionový business přímo v Číně. Arnošt nám povyprávěl o tom, jaký kulturní šok ho čekal po příjezdu do Číny – co všechno musel absolvovat, co ho překvapilo a co se musel naučit používat. Například konkrétní aplikace, které denně usnadňují život milionům Číňanů. Takovými aplikacemi byli například Didi nebo Wechat. Aplikace, které jsou mnohem dál, než ty, na které jsme zvyklí u nás v ČR. Tak například onen zmiňovaný Wechat. Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o klasickou komunikační aplikaci podobnou messengeru. Tato aplikace však umí mnohem víc. Jednou z mnoha funkcí je, že s ní můžete platit, a to dokonce v reálném čase. Dále si skrze ni můžete vzít úvěr, zaplatit mobil, můžete investovat, zaplatit vodu, plyn, elektřinu, internet, public services, koupit vlaky, letenky, Didi, jídlo, lístky do kina, mobike, zabookovat si hotel , a mnoho a mnoho dalšího. Dokonce v ní máte i personal ID. Dá se říci, že celý život máte v jedné aplikaci a v jednom prostředí. V Číně zkrátka probíhá absolutní digitalizace ve všech směrech. Probíhá však tak šikovně, aby lidé měli pocit, že jim pomáhá a neměli strach ze ztráty soukromí. Představte si například, že jdete parkem a vidíte pěkný strom, u kterého by vás zajímalo, o jaký druh se jedná. V Číně žádný problém. Stačí naskenovat QR kód, který na stromě a je a dozvíte se nejen, co je to za strom, ale kdy byl vysazen, kdo je sponzorem a další zajímavosti. To vše navíc v čínštině i angličtině. Co v Číně také velmi dobře funguje, a je tam na úplně jiné úrovni než u nás, je customer experience. Místo utrácení velkých peněz za marketing je zde trendem zlepšovat právě customer experience. Protože časté a kvalitní reference od lidí je pro společnosti ta nejlepší reklama. Velký důraz je kladen i na zaměstnance. Pokud je firma vnímaná tak, že se nechová dobře k zaměstnancům, tak má problém i na trhu.

Jako další na setkání promluvil David Kozelka s kolegou Janem Pacovským ze společnosti Adastra. V prezentaci mimo jiné zaznělo to, jaké mají zkušenosti s dodáváním svých produktů do Číny:

 

Třetím hostem byl Adam Odstrčil  ze společnosti Asian centrum, který nám shrnul své nejdůležitější poznatky s jednáním s Číňany. Ti podle něj nejvíce těží z toho, že si řídí trh sami. Dokáží si vzít z jiných států a z demokracie to nejlepší, upravit si to podle sebe a tím to vylepšit. Jak podle něj vidí Číňani Evropany? Nechtějí mluvit anglicky, protože z pozice moci chtějí mít navrch, anglicky umí, ale dělají že ne a raději si přivezou tlumočníka. Evropa je podle nich ocásek Asie, nejsme pro ně rovnocenní partneři. Na nás však je s nimi jednat co nejvíce rovnocenně, protože pokud jim příliš podlézáme, chápou to jako slabost, což není příliš ceněné. V jednání musíme být trpěliví v tom, že přijmeme částečně jejich vzorce – musíme pochopit, jak jednají a vyjít jim vstříc.

 

Odebírejte naše novinky

Přidejte se k nám a žádná plánovaná akce Vám neunikne!

Plně respektujeme nařízení GDPR. Popis způsobu našeho chování najdete v patičce

 

-Děkujeme.