Jak doběhnout konkurenci aneb funkční projekty na zelené louce

Říká se, že druhá myš žere sýr – tedy že se většinou daří těm, co přijdou jako druzí. Co ale když je celý trh už rozebraný? Co když začínáte relativně pozdě? Jaké výhody to může mít a z čeho se můžeme inspirovat? Na to jsme se podívali v rámci našeho dalšího setkání.

 

Prvním hostem byl Jakub Škrdlík ze společnosti Phonexia, která se zabývá přepisem a analýzou textů. Na příkladu této firmy nám Jakub ukázal, jak se jim podařilo vylepšit zařízení, které sice již na trhu bylo, ale nedosahovalo zdaleka takových výsledků, jakých trh potřeboval. Této společnosti se totiž podařilo vyvinout systém, který dokáže rozpoznat hlas člověka v různých jazycích a to na 99,9% (oproti jednotkám či nízkým desítkám, které umožňovala konkurence). Nejde však jen o rozpoznání hlasu, ale především o jeho analýzu, kterou nám Jakub ukázal ve spolupráci s partnerem Datapac.

 

Co umí aplikace Datapac s pomocí systému Phonexia?

 

  • Strukturuje nestrukturovaná data
  • Pomáhá zlepšovat Customer Experience
    • Na základě klíčových slov (přes callcentra, ale i v přímé interakci s klientem na pobočkách) se snažíme zachytit tu správnou interakci – hovor převedeme do textu a z něj vytáhneme relevantní informace
    • Tak můžeme najít příležitosti pro další business
  • Jedná se o cenný analytický nástroj

 

A co podle Jakuba pomohlo natolik inovovat nástroj, který již na trhu byl? Podle něj bylo potřeba se na něj podívat z jiného úhlu pohledu. Nevylepšovat systém, který už funguje, ale vzít to z nového konce a podívat se na to tak, co by systém měl umět. Za tím samozřejmě stojí obrovské množství práce, víra ve skvělý produkt a také trochu štěstí. Phonexia vstoupila s tímto produktem na trh ve správnou chvíli a na správném místě, kdy je i celosvětově konkurence velmi malá. Navíc se zaměřuje na globální obchod- právě proto, že systém umí rozpoznat hlas člověka nezávisle na jazyku, kterým onen člověk mluví.

 

Jako druhý vystoupil Jiří Mach ze společnosti Enehano, který ukázal nastavení campaign managementu ve společnosti Equa bank – tedy zavedení standardizovaného nástroje pro vytváření, exekuci, správu a vyhodnocení multi-kanálových kampaní, který samozřejmě umožňuje měření efektivity kampaní a různých prodejních scénářů. Na tomto projektu je zajímavý fakt, že do té doby zde neprobíhala žádná automatizace. Celý projekt tedy začínal na zelené louce – nebylo zde nic, co by se muselo upravovat a analyzovat, ale chyběla i základní klientská data – to bylo také jedno z úskalí, se kterým se muselo rychle něco udělat. Přesto však do tří měsíců vznikl funkční systém, který funguje v realtime se zpožděním do 5 minut a díky kterému jsou nyní v Equa bank schopni udělat mnohem více kampaní se stejným počtem lidí, co dříve. Tým se tedy nezvětšil, zato výkon mnohonásobně. Kromě skvělého plánování a výborného systému to tentokrát také bylo hodně o týmu, který vážně chtěl něco posunout a nevadilo mu kvůli tomu udělat i spoustu věcí navíc.

Třetím hostem byl Hynek Bartík ze společnosti Crowdberry, který nám ukázal, jak funguje společnost, která lidem umožňuje spoluvlastnit inovativní firmy. Zatímco například v Americe podobných firem najedeme spousty, ve střední Evropě poptávka po investicích tohoto druhu teprve vzniká. Přesto jich už pár najdeme nejen v Evropě, ale i v ČR. V čem je tedy společnost Crowdberry specifická a v čem se odlišuje od konkurence? Crowdberry totiž nejen zprostředkovává vztah mezi startupem a investorem, nebo spoluvlastníkem, ale přináší svým klientům i něco navíc. Tím je vytváření ekosystému lidí, kteří se snaží firmě pomoci – tým Crowdberry dokonce sám sebe vnímá jako součást firmy, které pomáhá. Svým klientům tak píše PR a tiskové zprávy, dělá jim marketingové kampaně, učí je jak navrhnout business plán a model a podobně. Celé fungování probíhá na online i offline platformě – Crowdberry totiž podporuje setkávání majitelů startupů s potenciálními spoluvlastníky. Zkrátka dělají věci jinak, k čemuž patří i to, že investorům rozmlouvají jejich investici v případě, když sami nevěří, že takováto forma spolupráce má smysl.

 

Jako poslední vystoupil Michael Sidó ze společnosti Phillip Moris, který nám představil Iqos – nový produkt od Phillip Moris, který kuřákům poskytuje alternativu bez kouře. Jedná se o zařízení, do kterého dáme náplň s tabákem, který se ale nespálí, jen zahřeje a tak je o 95% méně škodlivý, než běžné cigarety. Zatímco konkurence přichází s inovacemi v oblasti náplní cigaret a jejich obalů, Phillip Moris na to šel úplně jinak. A výsledky má opravdu velmi zajímavé. Tak například v Japonsku je po dvou letech 20% kuřáků, kteří přešli z běžné cigarety na Iqos. V ČR se během prvního roku prodalo více než 150 000 kusů těchto zařízení.

 

A co bylo podle Michaela předpokladem úspěchu v ČR?

 

  • Timing
    • Iqos se totiž na trh začal uvádět právě ve chvíli, kdy byl vydán zákaz kouření v restauracích a kuřáci hledali, a díky Iqosu i našli, alternativu.
  • Know how, peníze a lidé
    • Produkt se vyvíjel ve Švýcarsku a najali se na něj ti nejlepší odborníci – lékaři, zdravotníci, ale i analytici a výzkumníci
  • Design
    • Již na první pohled je na Iqosu vidět nádech luxusu. Stejně tak jsou laděné i značkové prodejny a veškeré promo akce
  • Obchodní model
    • Prodeje pouze přes Iqos partnery a Pop-ups, postupné vznikání značkových prodejen.
  • PR
    • Zapojení několika influencerů, kteří Iqos doporučovali na svých sociálních sítích. Kampaň byla hodně otevíraná i v médiích jakožto zdravější alternativa kouření
    • Chybět samozřejmě nesmělo ani propojení s událostí a osobností, kterou se stal Libor Bouček
  • Interní komunikace
    • I ta je pro produkt velmi důležitá
    • Správná komunikace směřuje lidi k tomu, že chtějí být u produktu, který zcela mění odvětví a to nejen interně, ale i globálně

Odebírejte naše novinky

Přidejte se k nám a žádná plánovaná akce Vám neunikne!

Plně respektujeme nařízení GDPR. Popis způsobu našeho chování najdete v patičce

 

-Děkujeme.