Dá se na krizi připravit?

Dá se na krizi pripravit

Dá se na krizi připravit?

Přestože je situace podobná jako v letech 2007/2008, okolnosti jsou výrazně jiné a krize sice může, ale nemusí přijít v takovém rozsahu, může to být (a velmi pravděpodobně i může být) spíše recese než vysloveně krize.

Neznamená to, že si můžeme odfrknout. Musíme být ve střehu, připraveni, ale zároveň mít jasnou vizi a firmu někam směřovat. Připodobnil bych to k lovci v paleolitu – musel být neustále připravený, aktivní a také zdravý, jinak prostě měl problémy. My se bavíme většinou s těmi nejlepšími lidmi na trhu a velmi snadno podlehneme dojmu, že to nemusí být taková hrůza – viz příklad Libora Sedláčka z Gumexu, který v době krize postavil novou fabriku a výrazně posílil své podnikání – může to být čestná výjimka, ale i důkaz toho, že když jsme připraveni a ve střehu, navíc s vizí, je to minimálně jednodušší.

Zajímavé jsou i diskutované zdroje neefektivity a chyb

  • Boardy rizika nevnímají, nebo jim nerozumí, velmi často nemají „koule“ a přitom jsou bohorovní
  • Firmy spoléhají se, že to nepřijde
  • Zcestně postavené business modely (bubliny – ať už finanční, nebo módní vlny)
  • Nedostatečná agilita a flexibilita
  • Neefektivní a rigidní korporace, které díky své velikosti mohou krizi přečkat bez větších následků, protože změna směru trvá moc dlouho
  • Špatná práce se zaměstnanci

Asi hlavní message z celé akce – nepodceňujme tyto bubáky, mějme je v patrnosti, ale neumírejme z nich – chovejme se odpovědně a nespoléhejme se na to, že to půjde dál tak snadno, jako to jde dnes – je třeba věci neustále zlepšovat, hlídat trendy a myslet na to, že nějaký bubák nebo šavlozubý tygr může vyskočit z křoví kdykoliv a nesmíme z toho panikařit, sejít z konkrétní cesty, naopak – musíme být navíc připraveni se bránit nebo utéct. Pokud budeme tlustí, nemocní nebo zpomalení máme smůlu… Navíc – nemusí jít o to, abychom tygrovi utekli, možná bude stačit, když poběžíme rychleji, než ti kolem nás…

Na konferenci TakUkaž uvidíte i jiné případové studie společností, které se v krizi uměly proměnit a posunout.

Související články:

Měření nesmyslů

…aby tomu rozuměli finančáci i marketéři

K čemu jsou HR řeči?

Employer brand

Přijde krize?

Odebírejte naše novinky

Přidejte se k nám a žádná plánovaná akce Vám neunikne!

Plně respektujeme nařízení GDPR. Popis způsobu našeho chování najdete v patičce

 

-Děkujeme.