Ve světě marketingu a zejména v B2B je celá řada oblastí, které se dělají špatně. Důvodem může být, že se neví jak na ně, nebo se vlastně ani neví, že je něco špatně. Každý host první letošní minikonference, která se uskutečnila 20. ledna, poukázal na stěžejní chyby v oblastech, kterým se věnuje, a ukázal cestu ven.
Prvním hostem byl Tomáš Soukup ze společnosti B-inside, který zúčastněné hosty uvedl do problematiky výzkumu spokojenosti zákazníků a poskytl cenné rady co dělat, aby výzkum přinesl relevantní výsledky a neskončil v šuplíku. Při průzkumu spokojenosti zákazníků se musíme zaměřit na loajalitu, důvody, proč jsou našimi klienty nebo naopak, proč se rozhodli jimi nebýt a neomezovat celkové hodnocení pouze na hvězdičky, které mají nízkou výpovědní hodnotu. Podstatné je si ujasnit jeden fakt: „I ten nejlepší průzkum bude k ničemu, když nebudete mít podporu vedení, které o celém průzkumu rozhoduje.“
V pořadí druhým spíkrem byl Marek Jindřich ze společnosti LS interactive. Na minikonferenci představil projekt své společnosti pod názvem „True wine story – potkejte svého vinaře v jeho sklípku online“. Faktem je, že více než 4/5 lidí tráví na internetu 15 hodin týdně a z toho 2 hodiny nakupováním. Z toho vyplývá otázka, proč tedy lidé jezdí do obchodů za prodavači? Důvod je jednoduchý. Osobní setkání je nejefektivnější a nejúspěšnější obchodní metoda, co kdy kdo vymyslel a je spojena s určitým zážitkem. Proto ve svém projektu s vinaři přináší společnost LSi pokrokovou technologii, která kromě streamování videohovoru mezi klientem a vinařem přináší vizualizaci objednávky přímo na obrazovku při hovoru a tím posouvá komunikaci na dálku na zcela novou úroveň.
Daniel Gamrot, lektor a mentor osobní produktivity, představil mnoho zajímavých mobilních aplikací, které ulehčují a zrychlují život. Jak sám uvedl: „Mnohdy nevyužíváme technologie, ale oni využívají nás. Jednoduše to neumíme ovládat efektivně.“ Mezi největší „žrouty“ času v dnešní době patří psaní na chytrém telefonu. Řešení je velice snadné. Je to aplikace, která na základě klávesové zkratky vloží do námi psaného textu naformátovaný text, který často používáme a nemusíme jej pokaždé psát od znova a tím ztrácet mnoho času. Existuje také mnoho aplikací, které báječně zaznamenávají poznámky nebo které přemění ofocený text na text plnohodnotný, který lze následně upravovat. Myšlenka je prostá: nesnažme si zapamatovat čísla kreditek, potřebné nákupy, či úkoly, které musíme splnit, máme na to přece chytrý telefon, který nám to všechno může v pravou chvíli připomenout.
Po přestávce se minikonference dostala k tématu onlinu v oblasti B2B, kde je podle Lukáše Rýdla z Dobrého webu potřebné investovat čím dál tím víc peněz. Nesmí nám však uniknout integrace mezi online a off-line marketingem, která je obzvlášť důležitá. Přechod zákazníků z off-line do online by měl být nenásilný a postupný, aby byli zákazníci po celý čas spokojení a necítili se do ničeho tlačeni. Při online komunikaci se zákazníkem v B2B sektoru je potřebné se mu připomínat během celého rozhodovacího procesu, který může trvat i několik měsíců, ale zaručí nám konkurenční výhodu a pravděpodobně i nového zákazníka nebo získanou zakázku.
Dalším hostem byl Michal Vacek z Českého marketingu, zkušený odborník na data a databáze. Při práci s databází musíme dbát na kvalitu dat a zbavit se dat neúplných a duplicitních, která zabírají místo a nemají pro nás výpovědní hodnotu. Hlavním účelem sbírání dat a jejich vyhodnocování je zjištění, kdo je skutečně naším zákazníkem. Zanalyzovaná data pak musíme správně vyhodnotit a znázornit a následně s nimi můžeme velmi efektivně pracovat. Můžeme si například vytvářet mapy, kde budeme mít barevně znázorněnou lokaci zákazníků.
Posledním hostem informačně bohatého odpoledne byl Miroslav Princ, profesionál v oblasti telemarketingu a prodeje po telefonu. Telefonát slouží k navazování a prohlubování vztahů se zákazníky a také k ušetření času obchodníka. Za neúspěšný telefonát můžeme považovat ten, kdy jsme nic (nového) nezjistili. Velkým problémem je, že dnešní obchodníci po telefonu volají, jako by byli z minulosti a vůbec neinovují svojí řeč. Hlavním účelem telefonátu je zjištění, zda má smysl věnovat danému klientovi čas a cestu za ním. Abychom byli v telekomunikaci úspěšní, je vhodné pozorně poslouchat zákazníkova přání a potřeby a svoje řešení „napasovat“, pokud to jde, na splnění jeho potřeb. Klient musí jasně vidět váš přínos pro něj.
Tato akce již proběhla. Výstupy a prezentace z akce najdete v naší knihovně. Knihovna je pro členy Marketingového institutu zdarma. Ostatní nás prosím kontaktujte.